Docenten ervaren dat discussies over maatschappelijke thema’s bij leerlingen emoties oproepen. De komst van vluchtelingen maakt bij jongeren veel los. Hoe pak je zoiets als docent aan? ‘Verhaal van een vluchteling’ kan jou en je school helpen met het omgaan met wij-zij-denken in de klas.

Lees meer over het lesprogramma

Over de sprekers

De kracht van ons lesprogramma ligt bij het bezoek van een jonge Syrische vluchteling in de klas. Deze vertelt zijn of haar persoonlijke verhaal. Over het dagelijks leven in Syrië voor de oorlog. Over de oorlog zelf, de redenen om te vluchten en zijn of haar aankomst in Nederland.
Amr is één van hen. Benieuwd naar de persoonlijke verhalen van onze sprekers?

Lees meer
PAX-Amr-smal
Mijn leerlingen is de les met het 'Verhaal van een vluchteling' het meest bijgebleven.

Lesmateriaal

De crisis in Syrië is zeer complex. Hoe zat het ook alweer precies? Het is helemaal niet gek als je door de bomen het bos niet meer ziet in deze bloedige oorlog met zoveel partijen.

Om uit te leggen wat er gaande is in het conflict van Syrië, bieden we op deze pagina diverse factsheets, films en verdiepende achtergrondinformatie aan. Deze kun je gebruiken als extra lesstof in de klas.

Lees meer
Schermafbeelding 2017-04-21 om 11.31.00
Schermafbeelding 2017-04-21 om 11.31.08
Schermafbeelding 2017-05-31 om 16.40.47
De keuzes die Mustapha heeft gemaakt, daar ben ik het volledig mee eens. Ik had ze waarschijnlijk precies hetzelfde gemaakt.

Praktische info over het project

Het lesprogramma is bij uitstek geschikt voor jongeren van 16 tot 23 jaar in de bovenbouw van middelbare scholen en op het mbo. Verder past het bij de lessen maatschappijleer, Nederlands, Engels, geschiedenis, aardrijkskunde, loopbaan en burgerschap, economie, levensbeschouwing en mentorlessen.

Lees meer
Nederland 2017 Verhaal van de Vluchteling 24 januari Bergen op Zoom c Lize Kraan RF (47)