Waarom dit programma?

Verhaal van een vluchteling wil leerlingen laten ervaren wat het betekent om voor geweld te moeten vluchten. Welke moeilijke keuzes mensen in een oorlog moeten maken. En hoe verschillend – en toch ook vergelijkbaar – de verhalen van verschillende vluchtelingen zijn.

Daarnaast heeft het project nóg een belangrijk doel. We willen docenten handvatten geven om gesprekken in hun klas over emotionele of omstreden onderwerpen goed te faciliteren. Door te laten zien hoe ze verschillende rollen kunnen innemen. En door die vaardigheden te oefenen in de praktijk.

Om deze 2 doelen te bereiken, bestaat Verhaal van een vluchteling uit 5 afzonderlijke, maar duidelijk verbonden stappen. We bieden ook losse pakketten aan. Meer informatie vind je hier.

Training voor docenten

Hoe begeleid je op een goede manier een verhitte discussie? En hoe herken je wij/zij-denken in je klas? In deze boeiende en pragmatische training leer je verschillende gesprekstechnieken en oefent die met een acteur. Hoe speel je bijvoorbeeld de rol van bruggenbouwer? En hoe kun je leerlingen duidelijk begrenzen, zónder de discussie dood te slaan?

Na afloop krijg je onder andere een handige toolbox mee, met werkvormen die je in je klas kunt toepassen.

Verhaal van een vluchteling – Docententraining – Bram Muller – 10

serious game

 

In de Serious Game wordt iedere leerling gekoppeld aan een levensecht personage, die vertelt wat hem of haar tijdens de oorlog is overkomen. Telkens als het personage voor een dilemma komt te staan, wordt de speler gevraagd: wat zou jij doen? Op die manier krijgt de leerling niet alleen meer kennis over Syrië, maar ook inzicht in de problemen waarmee vluchtelingen worden geconfronteerd.

Nieuwsgierig naar de game? Vraag hier de gratis demoversie aan!

seriousgame2-kopie
seriousgame1

Een vluchteling
in de klas

Na het spelen van de Serious Game krijgen je leerlingen in een volgende les bezoek van een Syrische vluchteling. Deze spreker vertelt zijn of haar persoonlijke verhaal en neemt ruim de tijd voor vragen. Een bijzondere en vaak ontroerende ervaring, die veel leerlingen nog lang zal bijblijven.

Maak kennis met onze sprekers

Syrier in de klas
Een ervaringsdeskundige zorgt ervoor dat de ‘echte wereld’ het klaslokaal binnenkomt.

Nagesprek

Wat vinden je leerlingen van de situatie in het Midden-Oosten? En hoe kijken ze naar Syrische vluchtelingen in Nederland? In dit nagesprek kunnen ze hun mening geven en met elkaar in discussie gaan. Voor jou is het gesprek een uitgelezen kans om de vaardigheden te oefenen die je in de training hebt opgedaan. En om je leerlingen te stimuleren om goed naar elkaar te luisteren, kritisch na te denken en respect te tonen voor elkaars standpunten.

Nagesprek
3 Folderfoto bij Stap 4
Ik ben het volledig eens met de keuzes die Mustapha heeft gemaakt. Ik had ze waarschijnlijk precies hetzelfde gemaakt.

Follow-up

In deze laatste bijeenkomst blikken alle deelnemende docenten, de onderwijsmanager en overige belangstellenden terug op de nagesprekken in de klas. Doel van deze follow-up is om samen na te denken over de beste aanpak om gesprekken over beladen onderwerpen in goede banen te leiden. Bijvoorbeeld als er sprake is van verdeeldheid op school. Of als een emotionele gebeurtenis, zoals een aanslag, voor onrust zorgt. Lukt het jullie om de nieuwe gespreksvaardigheden structureel in te bedden?

Verhaal van een vluchteling – Docententraining – Bram Muller – 05
Verhaal van een vluchteling is de les die onze leerlingen het afgelopen jaar het meest is bijgebleven.